Hotelli etiketti viiden tähden hotellissa asioidessa
Nyt kerrotaan, että mitä asioita kannattaa huomioida siinä vaiheessa, jos on lähdössä viiden tähden hotelliin asiakkaaksi. Nämä vinkit on siis ensisijaisesti suunnattu sellaisille henkilöille, jotka eivät ole aiemmin juurikaan vierailleet viiden tähden hotelleissa. Ohjeita ei kannata kuitenkaan ottaa lian kirjaimellisesti, eli muistetaan kuitenkin ensisijaisesti pitää hauskaa ja rentoutua, mutta ainakin jossain määrin hotelli etiketin vaatimalla tavalla.
Ole kuin kotonasi ja säilytä itsevarmuutesi!
Ihan ensimmäiseksi kannattaa ottaa hyvä itsetunto matkaan mukaan ja käyttäytyä ainakin pikkuisen maailman miehen tai naisen tavoin. Tällä tarkoitamme siis sitä, että ei ehkä kannata antaa ylellisen ympäristön häikäistä mieltä, vaan pyrkiä käyttäytymään hillityn tyylikkäästi, olipa hotelli sitten miten ylellinen tahansa!
Odota että henkilökunta opastaa sinut oikeaan paikkaan!
Hotelli etiketti viiden tähden hotellissa asioidessa edellyttää myös sen, että check-in vaihe kannattaa hoitaa rauhallisesti ja odottaa että joku henkilökunnasta ohjaa sinut oikeaan paikkaan. Joko vastaanottotiskille tai vaihtoehtoisesti suoraan huoneeseen. Kaikilla ylellisillä viiden tähden hotelleilla ei nimittäin ole enää lainkaan perinteistä receptionia tarjolla hotelli aulassa, vaan sisään kirjautuminen saatetaan hoitaa myös jollakin muulla tavalla.
Ole hillityn kohtelias, mutta ystävällinen!
Käyttäydy paikan vaatimalla tavalla, eli vaikka tämä saattaa tuntua vaikealle, niin käyttäydy kuin viiden tähden hotellin asiakas. Tällä ei suinkaan tarkoiteta sitä, etteikö henkilökunnalle voisi olla ystävällinen, mutta arvokkuus olisi kuitenkin hyvä säilyttää. Tosin, tässäkin asiassa on olemassa todella suuria eroja varsinkin maakohtaisesti ja esimerkiksi suomessa viiden tähden hotelleissa on huomattavasti rennompi tunnelma kuin monissa muissa maissa. Tämä johtuu suomen todella tasa-arvoisesta ilmapiiristä ja kulttuurista, joten tämän kolmoskohdan voisikin sanoa koskevan vain tiettyjä maita.
Hyödynnä mahdollisia concierge-palveluja!
Viiden tähden hotelleissa on myös yleensä olemassa mahdollisuus concierge palveluihin, eli tietynlainen henkilökohtaiseen palveluun. Tämä palvelu on varmistamassa sen, että hotelliasiakas saa itselleen laadukkaan ja huolista vapaan hotelli kokemuksen. Concierge voi siis auttaa hotelli asiakasta esimerkiksi tilaamaan lippuja eri tapahtumiin, varaamaan pöytää ravintolasta tms. Sellainen henkilö, joka ei ole yöpynyt juurikaan aiemmin viiden tähden hotelleissa ei ehkä osaakaan hyödyntää tätä palvelua. Jos tällainen palvelu kuitenkin mainitaan, niin sitä kannattaa myös ihan ehdottomasti hyödyntää.
Anna henkilökunnan tehdä työnsä!
Ylellisissä viiden tähden hotelleissa asiakkaan ei myöskään oleteta kantavan itse matkalaukkujaan, eli henkilökunta hoitaa tämänkin asian. Kannattaa kuitenkin huomioida, että lähtövaiheessa asiakkaan kannattaa ilmoittaa lähdöstään noin viisitoista minuuttia aikaisemmin, jotta henkilökunta tietää tulla hakemaan asiakkaan laukut huoneesta.
Muista kohtuus kun innostut ottamaan selfieitä!
Koska elämme sosiaalisen median kulta-aikaa, niin moni myöskin on tottunut kuvaamaan kaikkea mahdollista ympärillään ihan jatkuvasti. Mutta silloin kun asioidaan todella laadukkaassa ja ylellisessä viiden tähden hotellissa, niin ehkä ihan kovin paljon ei kuitenkaan kannata selfieiden lumoon uppoutua. Toki tähän ei ole olemassa mitään ehdotonta kieltoa, mutta sitä ei ehkä kuitenkaan katsota kovin hyvällä. Varsinkin sellaiset hotellit, joissa yöpyy usein julkisuuden henkilöitä, saattavat olla hyvinkin tarkkoja kuvaamisen suhteen.
Ennen kaikkia nauti olostasi ja rentoudu!
Kaiken kaikkiaan voisi sanoa, että viiden tähden hotelliin menoa ei kuitenkaan kannata turhaan jännittää, sillä niiden henkilökunta on todellakin hyvin työhönsä opastettua ja aina valmiina auttamaan. Kannattaa myös muistaa se, että meillä jokaisella on joskus se ensimmäinen kerta, kun yövymme viiden tähden hotellissa ja harjoitus tekee tässäkin asiassa mestarin. Ja kuten sanottua maat ja hotellit myös ovat hyvin erilaisia keskenään, eli kaksi viiden tähden hotellia eri kohteissa saattavat olla keskenään toiminta tavoiltaan kuin yö ja päivä! Hotelli etiketti on myös helppo omaksua, joten siitä ei kannata ottaa turhia paineita.